onsdag 25 december 2013

Julafton

Det är ju så fiffigt att vi firar den 24de och spanjorerna (liksom ungefär resten av världen) firar den 25de så man kan hinna med dubbla julfiranden. Dessutom så är det den 6de januari när de tre vise männen kommer som julklappsutdelningen sker här, hmm tre firanden? Nåväl för de 70 svenskar som hängt på låset till Svenska Kyrkan när biljetterna till deras julbord släpptes så var det en kväll med mat, sång, och trevligt sällskap på julafton.

Det blev en lång dag för alla som jobbade i kyrkan. Den började med 70 svenska reseledare på julfrukost. En fin chans för dem att få känna lite gemenskap innan jobbet med att underhålla turisterna tar vid. Sen full fart i köket, samling vid krubban och sen dags för att duka fram och göra allt fint inför stora anstormningen. Monika och volontärerna utökade med Freja gjorde ett jättejobb. 
Kvällen avslutades med julkvällsmässa med kören som sjöng väldigt fint. Postludiet O Helga Natt med Stefan som solist fick församlingen att tagna applådera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Yrsa,
Mitt namn är Monica S. Arbetade för Atlas Resor i Los Cristianos 1970-1977. Talar spanska obehindrat. Kommer ner 16 jan, 2 veckor Princesa Dacil med föräldrar 90 + 95 år gammal.
Var i Los Cr. sista gången på 90-talet. Har bott utomlands i 34 år.
Fråga:
Är Birgit Alander i Los Cristianos nu? Försökte ringa hennes svenska nr. idag, inget svar. Hade mycket kontakt med henne, var ofta hos dem i Casa Åke, när jag bodde i Los Cr. Efter det har jag flyttat runt i världen och förlorat kontakten.
Om Birgit är i byn, meddela henne gärna att jag är på ingående och kommer att "leta upp henne". Jag kontaktar Casa Sueca för att få tag på henne. De bör veta. Verkar som om du är knuten till Casa Sueca?
Jag kollar in här på din blogg då och då de närmaste dagarna för att se om du skrivit något svar på detta mail.
Tack snälla och många hälsningar.
Ett Gott Nytt År 2014 vill jag också önska alla svenskar nere i Los Cristianos.
Monica S.

Unknown sa...

Hej Monica! Birgit bor kvar här, du kan läsa om ett föredrag hon hade. Titta under november, blogginlägget heter Tidiga svenskar. Jag har ingen kontakt med henne men du hittar henne säkert när du kommer hit. På Facebook finns en grupp som heter Teneriffa - tips och diskussioner där det säkert finns flera som känner henne. Casa Sueca är nu svenska och norsk kyrka och jag är inte mer knuten till den än att jag är där och fikar och hjälper till ibland. Hppas ni kommer att trivas,det har ju förändrats en hel del sen du var här sist.
gott slut och gott nytt år själv! Välkomna