fredag 24 oktober 2014

Återanvändning spansk/svensk kvalitet

Nog för jag hört talas om begreppet "svensk kvalitet" men jag har inte tänkt på det ner på plastpåsenivå. Små som stora plastpåsar går sönder direkt om de nu inte är trasiga från början. Det är inte bara att de är tunna (vilket skulle kunna vara bra för miljön) utan helt enkelt gjorda i ett för ändamålet mindre lämpat material. Sen är de opraktiska också, de flesta soppåsar har öppningen på långsidan - men hur gör dom? Så de påsar som kommit med från Sverige sparas till det alldeles viktigaste. Påminner om min mammas berättelse om när de första plastpåsarna kom. En väninna till henne skulle fjällvandra med familjen och hon berättade att hon hade köpt tre påsar i plastic, väldigt praktiskt.

När jag packat upp IKEA-möblerna och står med en massa fin kartong och pricken över i:et; en jättelång plastpåse som mattan varit instoppad i. Tittar mig runt och funderar på vad jag ska kunna använda den till. Växthus! Inte direkt för att få det varmare men väl lite fuktigare. De nysådda plantorna slokar i värmen som envisas med att ligga över 30strecket dag efter dag.

                                                  Tvärtomsäsong. Nysått, sallad, tomat och sockerärt. Med och utan mössa. 

Tvättställningar ger en också tillfälle att fundera på om de tänker annorlunda eller inte alls. Huvudsakligen finns det två varianter. Den vanliga är med metalltrådar spänd i en metallram. Helt ok förutom att metallen inte är rostfri. Alltså en tvättställning som inte tål vatten. Sen finns det en lyxmodell, helt i aluminium. Aluminium är lätt + på terassen blåser det = vält/bortblåst ställning och tvätt. Dessutom låter den hemskt, gnisslande på nåt sätt. Man hör direkt när nån av grannarna ska hänga utväxten och det är bra för då måste vi stänga dörrar och fönster. Tvättmedlet är så parfymerat att när de hänger ut tvätten luktar det så starkt att det har utlöst en astmaattack hos F! Själv får jag leta långt in bland hyllorna efter ett bebistvättmedel som är ok. 

                                                                                     IKEA bjöd på roliga byggklossar också. De stora fina kartongerna glömde jag dock ute i regnet så de slapp jag fundera ut någon användning för.
Något riktigt snyggt som det finns gott om här är dock apelsinlådor. De kan man ha till mycket - här gjorde jag en skohylla.  



Inga kommentarer: