tisdag 7 oktober 2014

Myror och tomater - vardagsliv

Myrinvasion i morse, såg värre ut än det var. Fascinerande hur de plötsligt är väldigt många och så samordnade. Dumt att katterna inte gillar dom, det är som de inte ens ser dem - luktar de inget kanske? Flugorna slipper vi dock numera även om det blir på bekostnad på gardiner, allt som står löst och ev lugn och ro. Kattfanatt är som det är, lika obegripligt som myrinvasion. Lite halvbegripligt var dock årets Nobelpris i medicin. Sitter på terassen och läser tidningar i paddan. Den svenska tidningen går allt snabbare att läsa, bara där i mitten som det är något som engagerar. Kanske nån ny bok, några tankar om livet eller som denna vecka Nobelprisen. Härligast var bilden på paret Moser, hon lika gammal som jag i en fräck kort svart klänning, en skrattande blick på varandra, båda professorer i neurovetenskap, såg helt enkelt ut som de ha kul. De säger att vi hittar med hjälp av ett sexkantigt koordinatsystem i hjärnan. Det utlöste en diskussion i morse om för- och nackdelar med fyrkantigt, runt respektive sexkantigt när det gäller hus. Jag tänker på de sexkantiga husen i Pamukkale i Turkiet, ännu en plats jag har kvar att se. Har velat dit sen Lisbeth Gustavssons (tror jag) föredrag i Sigtuna för mer än 20 år sen. Hon blev förresten hedersdoktor i teologi häromdagen, verkligen väl värt! Hur skulle vår värd se ut om vi byggde allt sexkantigt istället för fyrkantigt, snirklande vägar, fler kontaktytor, inget rakt fram. Skulle vi börja tänka mer snirkligt? Våga släppa den linjära tanken, det tror jag på! 
 Tomaterna då? Jo jag sådde igår.

Inga kommentarer: