lördag 8 november 2014

Norsk kulturdag i La Laguna

Idag var jag i La Laguna med 50 norrmän och några bortkomna "skandinaver". Norska konsulatet hade tillsammans med Teneriffas borgmästare ordnat en norsk kulturvecka. Det har varit några konserter och filmer under veckan och idag skulle då de här bofasta norrmännen visa upp sig. Kanske troddes det inte att så många skulle dyka upp så inbjudan gick även ut till övriga "amigos Nordica" som vi faktiskt kallas ibland. Jag var där och skulle sälja både Hjertevarmesmykket för Sjømannskirkens räkning och mina andra smycken. På bussen dit sålde jag ett hängsmycke och när jag höll på att packa upp sålde jag ett par örhängen (till en fastlandsspanjorska) men sen var det stopp. Hade väl inte trott att spanjorerna skulle kasta sig över smyckena men det kryllade ju av norrmän som man kan tycka skulle vilja ha ett smycke för att visa att de deltar med sin Hjärtevarme. Kanske är de inte så mycket för välgörenhet när jag tänker efter. Det är till exempel svårare att få frivilliga att jobba i norska än svenska kyrkan och som sagt, de köper inte mina smycken, hmm. Skrutt. Får väl gå över till att göra kanelbullar. Några tyckte att det var konstigt att det var en svensk som gjort smycket till norska kyrkan fast visst borde de tycka det var utmärkt med att svenskarna slavar åt dom.


Jag hade störtövat min spanska och översatt broschyr och braochha-meningar. Allt testade jag först på norska konsulatets supertrevliga dotter Gisel som jobbar som tolk. Det gick riktigt bra och det var en hel del spanjorer som fick sig till livs hela historien om hjärtan som föreställer småkakor (våfflor försökte jag inte förklara) och symboliserar välkommen (försök översätta "att ge hjärtevärme") allt för att samla in pengar. Lättare var det då att prata om andra smycken, till exempel de som var inspirerade av "Los Vikingos"det är nämligen något som de har koll på. Det är en rätt vanlig uppfattning att vikingarna var här och rumlade runt och att det är anledningen till att påfallande många barn är ljushåriga och ser ut som vilka svenska knoddar som helst. Nu är det dock så att det skulle ha skett nån gång på 15-1600talet och det var inte såå gott om vikingar så men varför förstöra en bra historia.

När jag fått fart på de spanska meningarna kom dock ett par och pratade tyska och då blev det totalt kaos i min (yttert lilla) språkhjärna. De var på kryssning och var bara en dag på Teneriffa men jag gjorde sån reklam att de säkert kommer tillbaks, men smycken köpte de inte... Då ungefär blev jag dock räddad av tre ungdomar från musikhögskolan som spelade Grieg väldigt fint. Två småkillar lyssnade intensivt och visade oss vägen in till att vara i musiken, det i sig en upplevelse.


Inga kommentarer: