fredag 14 november 2014

Internationell macka

Att vara magsjuk är verkligen pest och pina men det finns en härlig sak med det och det är första mackan efteråt. När jag gjort den slogs jag av hur internationell den var.

Brödet är Shär glutenfria från Italien, fast ganska tyskt företag
Trøndefår är lammkorv från Norge tillverkat i Östersund (billigare så)
Aioli och Guacamole är visserligen tillverkade i Spanien men recepten är knappast därifrån
Vaktelägget kommer dock härifrån.

Vän av ordning hävdar naturligtvis att jag skulle gjort grejerna av lokala råvaror och det hade ju blivit ännu bättre men som sagt har jag varit magsjuk och inga färskvaror hemma. Den spanska guacamolen innehåller 95% avokado till skillnad från den som säljs i Sverige som innehåller 2%!
Det var en diskussion i en fb-grupp om man ska ta matvanorrna dit man kommer eller köpa med sig mat från Sverige och jag tycker detta är en bra illustration till att man inte behöver välja. Till mackan drack jag dessutom te som jag fått av en kompis som hade med sig det från Sverige men det var så kallat Ryskt te Made in France, men sen när har de teodlingar där!?


Oftast försöker jag handla närodlat och ekologiskt om det går. Här är det ju knappast någon uppoffring att leva på nyskördad frukt och grönsaker och ibland färska mandlar, det måste vara bland det bästa som finns. Jag har dock ännu inte riktigt lärt mig säsongerna, när man ska köpa vad. Just nu finns de lokala apelsinerna Naranja País. Fantastiskt goda, smakar lite åt grape-hållet, ser lite gula nästan omogna ut. Apelsiner här är verkligen en utmaning, ska man ha den att äta direkt (Naranja Mesa(bord)) eller att pressa (Naranja jugo) eller nån av alla andra varianter och så finns ju alla andra citrusfrukter, härligt. Mandariner är dock lite svårt, de har varit smarriga nu en månad men resten av året är de ofta trista, kanske inte just den varianten trivs här.

Återkommer med säsongsschema när jag fått ihop det, alla bidrag emottages tacksamt. I stora drag tror jagatt man kommer långt om man vänder på året från Sverige sett. Tomat och grönsaker som broccoli och sånt lite långsamväxande är bäst på vårhalvan av året. Banan och sallad liksom saker som går att lagra som lök och potatis verkar finnas året om. Avokado finns också året om men olika sorter. Vad har ni lagt märke till.

Inga kommentarer: