onsdag 29 januari 2014

Blommor

Har avhållit mig från att skriva om blommor på länge men jag vill inte helt förneka mig själv och nu har jag ju en hop prenumeranter så jag behöver inte mötas av att ingen läser mitt inlägg. Åhh så jag njuter! Blommorna på terassen är dock inte mycket att njuta av i år. Vilken skillnad mot förra. Då kom det nya impomea (blomman för dagen) blommor varje dag i olika färger.I år så blommade alla på samma gång och vissnade ner sen. En en enstaka blomma kan synas ibland. Synd för jag tycker så mycket om deras körhet och just det där att de bara är en dag (några timmar), man måste ta tillfället i akt att njuta, går inte att skjuta upp.


Inte vet jag om det bara är mitt urval men jag tycker att rätt många av de blommor som trivs här har just den där mörkrosa/violetta-färgen som inte går att fånga med digitalkamera. Fråga mig inte varför men det är en färg som alltid blir fel. Så blomman har egentligen inte riktigt denna färg.



Förra året skördade jag en skål tomater varje dag hela våren men nu är det bara några enstaka. Visserligen en del djur som mumsar på bladen men även efter såpbehandling ser de ledsna ut. Nåt är annorlunda, mystiskt. Såpa förresten, är det en typisk nordisk produkt? Har inte hittat något miljövänligt bekämpningsmedel här. Tips?

En liten ynka krasse blev det av hela fröpåsen. Dessutom skulle den varit polkagrisrandig, hmm, får väl måla på den. 

Inga kommentarer: