söndag 4 januari 2015

Läser svenska tidskrifter

Framför tidningshyllan poppar köplusten upp. På Teneriffa kastar jag mig girigt över de få vecko/månadstidningar som jag hittar. Det känns härligt att sitta i solen på terassen och läsa om värmande grytor, täckjackor och stickrecept. Minsta svenska affär har flera dignande hyllor med tidningar om allt ifrån fiske till hur du gör födelsedagskort. Allvarligt, varför köpa en tidning om att göra kort? Jag kan se två anledningar till att jag skulle göra kort 1/ jag är för snål för att köpa ett 2/ kul att göra nåt personligt. Ja båda dessa faller om man nu ka köpa en tidning och sen göra som de föreslår. Ja det är mycket jag inte förstår. 

Nu plockade jag på mig en del tidningar och insåg att det förmodligen är dyrare att göra tidningar på svenska. De kostade i alla fall 3-4 gånger mer än motsvarande på spanska (som jag naturligtvis bara köper bara för att träna spanska, inte alls för att jag är intresserad av flärd och trams). Sitter nu i mors soffa med kaffe och det är inte riktigt samma sak som på terassen. Solen var faktiskt framme en liten stund där nån gång emellan förmiddags- och eftermiddagskaffet men men, något väsentligt skiljer sig. Kanske är det just det att de svenska tidningarna är fulla av saker jag inte behöver, inte vill ha inte alls behöver fundera över eller bry mig om. De visar på den värld som jag valt bort större delen av året. Nu när jag sitter mitt i prylsamhället omgiven av mina kassar och kartonger märkta vinterkläder och papper mm - ja det är inte svårare att hålla distansen, svårare att inte reta sig på det som står. Funderar på varför jag läser tidningen, för att bli inspirerad påstår de på första sidan, ja kanske, inspirerad till hur jag inte vill ha det. Och kanske, (ganska troligt) för att få tycka, få besserwissra, det går ju inte att låta bli. 


Den ”sobert” inredda (grå grå grå) lägenheten har på ett ställe i texten ”hotellkänsla” och lite senare står det ”personligt och ombonat”. Ehhh hur går det ihop? Den är också cool, distingerad, intressant och smart (lägenheten alltså inte innehavaren). Mellan resorna kopplar innehavaren av i läsfåtöljen med en ”musikerbiografi” eller ”slänger sig i soffan”, på bordet ligger en bok uppslagen med det där fotot på byggjobbare som lunchar på en skyskrapa i New York, men hur orginellt var det. Innehavaren har också ett ”helt fotbollslag vänner kring matbordet (fyra platser) eller drinkhäng”. Men gör folk sånt? Tycker det låter som förfesterna på högskolan som väl i grund och botten handlade om att det var billigare att supa hemma än på lokal (jag menar att jag hört talas om att det förekom sånt, jag kan inte minnas att jag var på nån sån). De var också i ”sobert” inredda lägenheter, sparsmakat utan gardiner och med ”mysiga kuddar” (billigare än möbler). Räknar till inte mindre än 19 kuddar i de två rummen men de är misstänkt lika varandra så jag anar att det är samma kuddar som flyttas runt för fotograferingen. De kan man enligt texten ”puffa upp och knöla ihop efter behag” smart va!? Soffan (supersober grågrå) ser så obekväm ut så kuddarna nog behövs. Mattan ska enligt texten sätta färg på rummet och tittar man noga så är den faktiskt bara gråblågrå, inte grågrågrå som det andra. Köket får vi inte se (om det alls finns) och inte plats för nåt riktigt liv heller för den delen. 

Min inte helt sobra men dock intressanta hörna i livet  - full av liv!

Inga kommentarer: