söndag 14 december 2014

Det bästa från två världar

Kärt besök från Sverige och vad ber jag henne då ta med? Böcker. Några pocket att läsa och lämna vidare, någon matbok, nu en om matkemi att inspireras av och så nån dikt- eller tänkebok att sällskapa med och kanske tröstas av. Visst finns det e-böcker och det är smått fantastiskt att via internet gå in på biblioteket i Sverige och gratis ladda ner en aktuell bok men ibland vill jag ha något att hålla i handen. Biblioteket här är toppen ska också nämnas men inte ens de har allt, som Bo Bergman.

"Hur smått blir att som fått ett svar! Det stora är det som står olöst kvar när tanken svindlande stannar"

Sen ber jag vännen ta med lite smaker, glutenfria pepparkakor och knäckebröd, fårsalami (har inte hittat någon fläskfri salami här (tips?), och ren. Souvas är lättrökt renskav som har blivit vår festmat efter att njutit den vid Abiskotrakten ett antal vintrar. Smakar inte likadant här i värmen men till jul ska det allt vara souvas på bordet. Hade hon kunnat så skulle hon fått ta med sig en skogspromenad och lite skogsdoft men något ska man väl ha att åka till.

Nu sitter vi här på terassen med den härliga fruktsallad som det blir av öns alla frukter. Jag är bara så tacksam att jag får denna möjlighet till liv.

Jag har roat mig med att titta i de olika "invandraraffärer" som finns efter vad det är man vill ha med från hemlandet. Godis verkar stå högst på listan för alla länder. Kaffe eller te, bröd och kakor och hemlandets kryddor kommer sen. Mitt i olikheten är vi lika. Glad att det fortfarande finns olikheter så att det finns så mycket att upptäcka och berika livet med.



2 kommentarer:

Maria sa...

Du råkar inte känna till nån skandinavisk butik eller butik där det säljs mycket skandinaviska produkter här på ön? Hittade några få saker i Stop n' Shop i San Eugenio(..?), men inte riktigt det jag var ute efter.. Eftersom jag är finländare skulle ju största drömmen vara att hitta salmiak nånstans :D

Unknown sa...

Carolina mittemot bensinstationen i LC har kaviar, sill, korv och lite sånt. Längst ner (mot vattnet) på stora affärsgatan i LA(Parque Santiago V) ligger en supermarket med både mycket utlänskt och typiskt kanariskt. De har Haribo-godis söt men inte salt lakrits. En del allInclusivehotell har shop med skandinaviska produkter, tror att SunVing Fa¨nabe tror jag har svenskt godis. Saltlakrits har jag inte hittat nånstans, är det det du menar mad salmiak?