måndag 17 februari 2014

Jag har hört talas om de som bara går till polisen och råkar ha alla rätta papper och fixar ett residencia på nolltid. Det gäller inte mig. Jag har vankat mellan kommunkontor, bank, polis och kopieringsapparat i över ett år. I våras hade jag alla papper men då ändrade de reglerna så jag behövde ett litet intyg till. Nu idag tog jag nya tag och var på kommunkontoret och fick nytt intyg på att jag bodde här. Det gamla hade hunnit bli för gammalt. Men dottern fick inget. Nu när jag fixat kopia på passet (bara insidan! och i färg och på rätt ledd…), jag hade också lyckat fixa födelseintyg med uppgift om att jag var hennes mamma och fått det översatt, och intyg på att vi föräldrar är skilda… men idag så sa kommundamen att jag också måste ha intyg på att jag har ensam vårdnad. Suck. Det är bara inte sant. Varför kan de inte säga allt från början. Det här är bara världens sämsta följetong. Jag hade bara tänkt att hon skulle kunna få sjukvård här, men vi får väl se om det blir innan sommaren.

Förresten ni som har residencia och ska ha reseintyg för att få billigare resor kan söka det på internet numera. Annars var kön för det inte alls så lång på kommunkontoret. Inte lika lång som till folkbokföringsärenden, mutter.

FAKTA
Regler för att söka residencia. OBS Detta gällde senast jag var på polisen, reglerna ändras. Du ska ha
- pass
- kopia på passet, bara insidan
- intyg om sjukförsäkring, antingen egen privat eller från spansk arbetsgivare
- 790 formulär som du får på polisen och där en avgift, 10.90€ ska betalas på banken (alltså formuläret heter 790 det är inte 790 stycken även om det kan kännas så)
- 1 fotografi i passtorlek
- EX-18 formulär som du får på polisen
- Certifikat från kommunkontoret att du bor här. Det får du genom att ha med dig pass, kopia på pass och hyreskontrakt eller köpekontrakt och betalar 3.50€. Kommunkontoret i LC ligger på baksidan av kulturhuset.
- Intyg från banken att du har minst 5123€ i inkomst per år in på en spansk bank, plus 3583€ per familjemedlem. Antingen att du har hela summan på en gång på ett konto eller att du har automatisk överföring från Sverige eller intyg från spansk arbetsgivare.

För barn gäller det att visa att du är förälder genom födelsecertifikat samt om ni inte båda föräldrar har residencia så måste den som har det visa intyg på ensam vårdnad.

Hoppas jag fick med allt.

Inga kommentarer: