tisdag 18 februari 2014

Lång dags färd

Puttrade iväg med skotern ända bort till polisen. Hade samlat ihop alla papper för att jag skulle få residencia även om det fattades ett papper för dottern. Det blev en rätt skakig tur för på långa sträckor har asfalten spruckit av regnen och på andra ställen har de lagt "fina" stenar som kändes som kullerstensgränder. Skotern har noll stötdämpning så jag trodde den skulle skaka sönder. Kanske tur jag snart ska lämna tillbaks den.

Tillgängligheten tar också slut när man kommer över till Las Amerikas. Plötsligt tar gång/cykelbanan slut med en 3dm hög kant. Som tur var är vi i landet med världens med hjälpsamma människor så två gubbar hjälpte mig lyfta ner skotern. Inga avfasningar vid övergångsställena så jag fick leka bil och ge mig ut i en rondell, kändes inte toppen men det gick faktiskt inte att komma fram till polishuset på annat sätt.

Pust äntligen framme och ingen jättekö och visa alla papper, jag var så säker denna gång. Men nej, inte den här gången heller. Nu har de ändrat reglerna igen! De har lagt till att man måste ha en privat sjukförsäkring, det blå kortet gäller inte längre. Det hela börjar bli larvigt. Känner mig tudelad, en del av mig får lite tävlingskänsla och vill se om det överhuvudtaget är möjligt att få ett residencia och den andra i mig vill bara skippa allting. Så funderar jag på om alla deras krav verkligen är i enlighet med EU-reglerna och om de inte biter sig själva i svansen som gör det så svårt.

Jag vill ha två snälla gubbar som lyfter mig över alla hinder! Alla sorts hinder.
                                                                              Höga trottoarkanter och mycket trafik.              Nej det är inte ett av alla halvbyggda hus, det är ett konstverk. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag har kollat på din blogg då o då! Är glutenintolerant och nästa helg åker vi till Teneriffa för första ggn! Ska bli så kul o skönt! Är det ngt vi inte får missa att göra/ besöka? Hur e vädret? Är det en karneval v 10 på Teneriffa? Med vänlig hälsning, Sara

Unknown sa...

Härligt för att komma hit. Los Gigantes är fint men jag har inte ätit där så jag har inget restaurangtips där. Det brukar fungera bra på AllInclusive-hotellen. Om du går ut så fråga efter Sin gluten (utan gluten) och kanske förtydliga med sin trigo eller sin harina de trigo (utan vete/vetemjöl). Det är inte jättevarmt just nu, runt 20grader på morgonen och mer sen när solen kommer. Hur gammal är sonen. Det finns till t ex kul vattenland Siam Park om det är badväder. En tur upp på vulkanen Teide är också spännande. Karnevalerna är olika tider i de olika städerna. V10 är den största i huvudstaden Santa Cruz på andra sidan ön mot var ni bor. Väldigt mycket folk.