söndag 16 februari 2014

Kaos på tre språk

Möte i bostadsrättsföreningen. Tänk att jag skulle längta efter dagordning, stadgar och protokoll, efter svensk mötestradition. Inte vet jag om det var enligt någon spansk tradition som mötet hölls, verkar inte vara någon vana alls. Mest engelsmän och italienare men även några spanjorer argumenterade för sin sak, på sitt språk,  lite hur som helst. En man kämpade med att tolka mellan de olika språken. Tur att holländarna och jag, svensken inte krävde samma behandling. Till att börja med så sägs det att mötet börjar kl 14.00 (en vardag, ingen jobbar tydligen) men det är primera convocatoria/first call. Mötet börjar vid second call 14.30. Fast då började det faktiskt, inte som allt annat här som börjar en timme senare än sagt.


Första punkten är årsräkning och den är väl hyfsat normal ända tills man kommer till utestående skulder. Det är nämligen så att en del inte betalar avgiften till föreningen, det gäller både lägenhetsinnehavare och hyresgäster i de affärslokaler som finns i huset. Och det är ingen fara att inte betala för föreningen får inte göra nånting, inte ens stänga av vattnet. Det finns en möjlighet att söka utmätning men man får inte mäta ut bostaden och om personen då inte har så mycket mer av värde så är det ingen idé. Juristkostnaderna är enorma. I en lokal huserar en kulturskola och de betalar hyra till en som har hyreskontraktet men han betalar inte vidare till föreningen. Jaha så gör han pengar. Det är flera som hyr ut sina lägenheter på kortare eller längre tid och det får man inte, rent av olagligt. Det finns en som har flera lägenheter som han hyr ut till turister år efter år men det är ingen risk att han kommer att åka fast för han har sett till att bli ordförande i föreningen och då är han skyddad på nåt vis (säger ryktet). Han bor i England och om någon opponerar sig mot något så spänner han ögonen i en och påminner om att han är kusin med Saddam Hussein (sant! hänt mig!). Känns lite småmysigt/rysigt.

En punkt som diskuterades länge och engagerat var hur WiFi uttalas. Med tanke på alla representerade språk så blev det en livfull diskussion. Mindre engagerande var den dragning WiFi-montören hade. "Jag ska inte dra detaljerna men vi installerar nåt tekniskt i er lägenhet och sen kan ni maila och så". Just i detta fall var det bra med de ständigt ifrågasättande engelska damerna för det kom fram att firman som skulle ge hela huset WiFi tyckte att alla 48 lägenheterna skulle kunna dela på en linje á 8Mb. Tja det räcker väl knappt till mail ens. Behöver väl inte säga att det inte blev nåt WiFi. Vi klarar oss för vi har ADSL via telefonlinjen men det är inte alla förunnat för det finns bara 20 telefonlinjer till huset så mer än hälften står utan. Ännu en gång "Hur tänkte dom här då?" Nej de tänkte nog inte alls, inte denna gång heller.
Kanske inte jättefint men bra mycket bättre än en mur. 

Det som berörde mig mest var att våra blomlådor måste bytas ut. De håller på att falla sönder och det vore ju lite synd om de ramlade ner på nån på gatan. Ordföranden argumenterade för att vi skulle byta ut dem mot en hög mur eftersom det skulle bli billigast. Ja tack för det, vill gärna ha en mur istället för havsutsikten jag har idag, även om den är liten. Får förlita mig på stridbar italienska som jag tror tyckte ungefär som jag. Hon pratade en massa med (till) mig, helt oberörd av att jag inte förstod ett ord av vad hon sa. För övrigt också helt oberörd över att resten av församlingen försökte ha ett möte.

Efter ytterligare en hetsig diskussion, denna gång om åt vilket håll dörrarna ska vara låsta, från entrén till bostadskorridorerna eller tvärtom (fattar nada) så reser sig hälften och går, ja det är också ett sätt att avsluta mötet. Ses igen nästa år. Hmm blev nånting alls bestämt egentligen?

2 kommentarer:

Anette sa...

Jag skrattar gott och tycker du är suverän som begrep ngt på det mötet.Jag som är föreningsmänniska hade väl blivit knäpp!! kram

Unknown sa...

Inte utan att det lockar att införa äkta svensk dagordning, eller inte. Det här är rätt underhållande bara man inte vill genomföra nåt.