tisdag 5 november 2013

Att prata spanska

Min ena granne är det ganska enkelt att konversera med för antingen säger hon att idag är det frio (kallt) eller cal'ido (varmt). Någon gång även en kommentar om att det blåser (eller inte). Men idag kom en utmaning då grannen mittöver började prata om mina balkongblommor. Först trodde jag hon sa att man kunde använda dem om man hade svårt att sova, sen tänkte jag att hon såg att de inte fått vatten när jag var borta och att hon tänkte på det så mycket att hon inte kunde sova. Fast jag tror hon menade att de var ledsna när jag var i Sverige och de inte fick vatten, så ledsna att de sov. Jag tyckte visserligen de mest såg vissna ut men det var ju en trevlig omskrivning. Vad det nu var hon sa så kändes det sådär alldeles lagom pittoreskt att stå och prata blommor sådär över balkongerna. gatan är ju så smal att det nästan går att hoppa över till henne.

Senare på dagen kom ytterligare en språkutmaning i form av E från Chile. Han ville prata om bostadsrättsföreningen och jag bara säger att jag älskar Google Translate. Nu flöt det på om allt ifrån omröstningar, dagordning och hyresintäkter till varmvattenberedare och solfångare. Det sistnämnda hjälper dock inget översättningsprogram i världen för att få kanarierna att förstå vitsen med. Om de på 50talet åt kall gröt och tvättade i kallvatten hellre än att utnyttja solen så kan man förstå att steget är stort nu när det ändock finns både el och gasol. Men nu var det spanska vi skulle prata om.

Som turist är det trevligt att kunna hälsa. Det gör man nämligen alltid och hela tiden, på gatan, i affären och överallt. Fraserna man använder är Hola (hej), Bueno Dia (god dag) och Qué tal (läget?). I affären och till kompisar säger man bara Hola, till äldre och när man ska vara lite artig säger man Bueno Dia men annars säger man oftast alltihop som ett långt Holabuenodiaquetal. På fastlandet säger man ju Buenos Dias men kanarierna skippar s på slutet. Det gäller även för Gracias (tack) som alltså blir Gracia. Det säger man också jämt, samt och alltid. Ja och med detta klarar man sig långt!
                                                                                   Vår gata är så smal så att den är enkelriktad åt båda hållen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Enkelriktad åt båda hållen?????
Nu dök din blogg upp på min hotmail-kul! :)
Katarina

Unknown sa...

Jomenvisst ser det så ut, det går i alla fall inte att mötas