söndag 15 mars 2015

IKEA enkelt hemkört, eller?


Härligt med ett ordentligt puzzel, tusenbitars eller nåt sånt. Fast det finns ingen bild på kartongen hur det ska se ut när det är färdigt.... 
Först ska det gamla rivas ut. Det kliade i fingrarna att börja direkt som jag hade beställt alla små platta paket. Men man har väl lärt sig! Kände mig mycket klok när jag dag efter dag sen satt och väntade på IKEA-leverensen. Numera ser det mycket modernt ut på IKEA-sidan, man kan både beställa varor och hemleverens. Man kan till och med betala på sidan. Förra gången så ringde de och jag fick upprepa allt som jag knappat in för egentligen kunde man bara beställa via telefon men de ville ju så gärna få det att se ut som om man kunde göra det direkt på nätet. 

Den här gången kunde också välja dag för leverens och även om jag ville ha det levererat för- eller eftermiddag. Tisdag morgon verkade bra. Tisdag kom och gick. Onsdag morgon ringde en dam och sa att de nog skulle komma ons em. Onsdag kom och gick. På torsdag morgon ringde samma dam och sa att nu torsdag em skulle de komma. Jag skulle iväg så jag sa att i så fall får de komma efter fyra. Javisst sa hon, de ringer en timme innan dessutom. Klockan två ringer de och frågar var jag är.... Jag föreslår att grannen ska öppna åt dem men det går inte för det står inte på pappret att hon är betrodd. När jag säger de får komma tillbaks efter fyra får jag luren i örat. Jag ringer damen igen som säger att kanske lördag men jag måste betala dubbel leveranskostnad eftersom jag inte var hemma. Nu börjar mitt tålamod tryta fast jag har övat väldigt, väldigt mycket på just detii här. Till slut går jag med på att betala bara jag får grejorna nån gång och på lördagen dyker de upp, rätt så illa tilltufsade. På sex papper får jag skriva id-nummer och signatur.

Nästan allt kom... fyra knoppar saknades. Ringer igen och nu en kille som ska prata med nån som återkommer och frågar om jag kan åka till IKEA och hämta knopparna, suck. Jag föreslår att hon lägger dom på posten. Nej se det går inte och hon ska återkomma, efter några samtal till så kommer så lördagen därpå en kille med de fyra knopparna och jag får lov att signera och skriva alla siffror på tre papper. Man skulle ha en pappersfabrik! 

Nytt kökssystem på IKEA, väldigt avancerat, känns ganska onödigt att göra rymdteknologi av en kökslåda men varför inte. Förmodligen använder man lådan betydligt fler gånger än en rymdraket. Rätt enkla att sätta ihop dock men ingen insexnyckel - själva symbolen för IKEA är borta. Känns onekligen lite märkligt, saker förändras, moderna tider stavas skruvdragare; njutning. 

Det blev tre skåp den här gången men på rätt plats kom de inte. Ett av väggskåpen får jag inte bort. Den som satt upp det har satt kaklet utanpå fästena. Så för att få bort skåpet måste jag riva kaklet, oopsi, inte helt enkelt det där med att renovera en bit i taget. Rätt sugen på att blåsa ut allt på en gång men det funkar inte. Satte skåpen nästan på plats, gjorde en tillfällig bänkskiva och samlar mig inför att riva resten. Måste be om hjälp, för tungt för två händer, men huvva, min erfarenhet av hantverkare här är ju inte jättepositiv om jag uttrycker det lindrigt. Kanske om jag väntar så dyker det upp en ängel. Just nu får det det vara som det är. Jag har fullt upp med att såga en skåpslucka i metall/trä, för de nya IKEAluckorna passar inte till de "gamla IKEAskåpen. Det fanns en beskrivning på 39 sidor hur man skulle få den att passa men jag gav upp halvvägs och tog fram sågen. Hittills har jag gjort av med tre sågblad och ganska mycket tålamod. Men inte heller idag behöver jag bekymra mig för sysselsättningssvårigheter. Hur som helst är det bra mycket roligare än det som står på den allt längre "att göra-listan". Om jag väntar tillräckligt länge kanske det kommer en ängel och fixar den också (eller slarvar bort den ;)). 

Inga kommentarer: