tisdag 3 mars 2015

Bofast?

Har jag blivit bofast här på Teneriffa nu, har jag fått tillräckligt många "hemma"poäng? Kom på häromdagen att jag inte tittade på kassaapparaten för att se om jag uppfattat rätt hur mycket jag skulle betala, jag inte bara förstod vad hon sa utan litade också på att jag förstod!

Absolut bofastpoäng blev det häromdagen när jag körde omkring i Santa Cruz och inte körde fel en endaste gång. Lyckades köra av på rätt ställe både till IKEA (första efter snögubben) och upp på motorvägen igen (påfarten efter den som skylten står vid). Tyvärr har jag inte bott här tillräckligt länge för att lära mig att allt är söndagsstängt (även IKEA) och de olika siestatiderna (nån gång mellan öppnings- och stängningstid).

Pratade med några som var här bara en vecka och de undrade varför kanarierna var så truliga och inte hälsade. Jag såg ut som ett frågetecken eftersom jag tycker det är ett evigt hälsande och nickande åt alla håll. Fina leenden möts jag av överallt. Om jag missar att vinka åt gubben i hörnet så ropar han efter mig. Han pratar för övrigt en fullständigt obegriplig dialekt men skönt nog begränsar sig vår konversation till något av följande 1. Det är varmt idag eller 2. Det är kallt idag. Fast en gång sa han att det var skönt att solen kom fram och det fick jag fråga om flera gånger så nu har han återgått till det vanliga. Fat det tog nog ett år innan han började hälsa tillbaka, kanske är det så att de gör skillnad på tillfälliga och bofasta. Kanske orkar man inte riktigt hälsa på alla som kommer och går. "Som man är klädd blir man hädd" sa mor min, kanske inte bara klädsel men hur man är spelar roll i hur man blir bemött. Är jag på dåligt humör en dag så hälsar folk faktiskt inte alls. Märkligt!

Här skulle jag vilja ha en bild på gubben i hörnet men jag vågar inte fråga om jag får fota, vem vet kanske skulle han tycka det vore kul, kanske inte. Får bli liite mer bofast innan jag luskat ut det.

En annan farbror som hade lite tråkigt när damerna diskuterade dukar. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Festligt att du skrivit om gamla gubbar här just idag då!!! Måste vara ett tecken att de vill hamna i en bok!;) Spännande hur du upptäcker att du börjar bli en bofast öbo! / Katarina

Maria sa...

Jag skulle nog säga att man får en helt annan kontakt med lokalbefolkningen då de själva inser att man är bosatt här och om man annars inte beter så värst turistiskt- jag kan nog förstå däremot att de kan bli trötta på turisterna. T.o.m jag kan bli trött på att se turister överallt ibland (jag bor i Costa Adeje) :D Jag bloggar förresten också om livet här på Teneriffa, kul att hitta andra som bloggar om liknande saker! :)

Unknown sa...

Kul att läsa din blogg. Javisst är det spännande att lite mer komma in i ett samhälle. http://internshipintenerife.blogg.se
Lägger in den som länk på min sida om du vill. Hur länge blir du kvar?