torsdag 24 april 2014

Sjømannskirkesmykke

Norska sjömanskyrkan här har ett underbart prästpar, Jan och Elin. Elin är entusiasmen personifierad och hon fixar med allt från håndarbeidstreff och vaffelsmet till - ja nu ska ni får höra!

Sjömanskyrkan som organisation fyller 150 år och det ska de fira stort världen över. Vi satt några på kyrkan och pratade om detta och kom vi på att det behövdes ett smycke, eller rättare sagt en smyckesserie. Elin sa att om jag gjorde smycket så skulle hon sälja in det. Mest på skoj gick jag hem och gjorde några förslag och efter några vändor hade vi ett smycket som kändes bra. Elin förklarade för kyrkans ledning hur bra det skulle vara med ett smycket att kunna ge som present och att sälja och sen tyckte visst alla det.
                                                                                                              Så här ser kyrkans symbol ut. De serverar våfflor världen över och säger lite vitsigt att de sprider hjärtevärme med våffelhjärtana. 
                                                                               Så här blev min tolkning av symbolen







Beställning kom och ojdå sen fick generalsekreteraren sluta och hela ledningsgruppen byttes ut och ingen säger något alls och ingen vet något alls och snart ska de ha jättestora jubileumsfesten. Så de ställde till det för sig.

Ja nu vet jag inte riktigt vad som händer men jag gör smyckena ändå. Efterfrågan har varit jättestor och hittills har jag gjort allt för hand men det är ju inte rimligt så nu har jag lämnat till gjuteri för att göra basen och sen fixar jag resten. Smycket kommer ändå se unikt handgjort ut eftersom jag gör klart dem, det är mest att jag slipper såga.

Fantastiskt roligt att jag kan jobba lite och i och med det så vågar jag äntligen fixa hemsida och webshop - det är på väg med god hjälp av Freja. Fortsättning följer!

Hemsidan i sin linda
livskonst.tictail.com

1 kommentar:

Anonym sa...

Så härligt att läsa hur det kan bli av att man sitter och spånar om att det behövs en smyckesserie och inom kort så har du skapat en! Fantastiskt och snyggt jobbat! Som Elin sa....de kommer finnas kvar till nästa jubileum!
Katarina