lördag 15 november 2014

Musiktankar

Dottern bortflugen långt upp i kylan, fick rapport om nåt blött som kommer från himlen hela dan och att hon låg kvar i sängen och väntade på att det skulle bli morgon, men det blev det inte, inte i bemärkelsen att det blev ljust. Kallt och blött alltså och dit flyttar massor av svenskar för att undkomma det svenska vädret, jamen där kan man ju i alla fall hoppas på snö nån gång. Ja hon är i Fungirola på "sol"kusten. Jag njuter lugnet och att slippa hålla skenet uppe av att vara ordentlig vuxen med regelbundna sov- och mattider. Så nu sitter jag på terassen med kaffe och macka, trots lunchdax. När det gäller ljud från omgivningen vet jag dock inte om jag gjort någon uppgradering. Freja har numera en musiksmak som oftast är helt ok, möjligtvis förutom att låtarna tjatas om. Vad är det, först ska de ha samma godnattsaga och sen samma låtar, vad blir det sen - ehhh samma kaffe på terassen kanske. Ja ja nu pratar vi inte mer om det. Nu till grannarnas musikval. Av någon för mig ännu okänd anledning är lördag en dag som passar många här att delge omgivningen sin musiksmak. På ena sidan har den spanska damen bytt ut det eviga TV-frågeprogrammet mot nån märklig "pop"konsert och på den andra sidan har den något yngre (!) spanska damen dragit till med en riktigt pianoklinkkonsert. Den mesta pianomusiken hamnar i mina osofistikerade öron i samma kategori som den mesta jazzmusiken; men snälla ge mig början, innehåll och framförallt ett slut! Just när jag funderade på vilken moteld som skulle passa så började nån sjunga till pianoklinket och jag tyckte mig skönja att det kunde vara nåt av Berthold Brecht, var det teater? I så fall en helt annan sak och jag har bara att inse att det i musiken förmodligen finns en mening som jag inte ser.

Ah nu kom mannen hem på popmusiksidan och musiken stängdes av och barnbarnet deras sjunger med i radioskvalet från huset mittemot, jag gömmer mig i lurarna med "På minuten". Är jag en typisk utlandssvensk nu, hugaligen ;)

Inga kommentarer: